
För att skapa en hållbar skolmiljö för den som lever med Aspergers eller högfunktionell autism så finns det råd och tips för de som jobbar i skolan. Det behövs ingen ”särskola” för den som lever med en högfunktionell diagnos utan utvecklingsstörning. Trots detta så placerar skolor högfunktionella ihop med lågfunktionella med intellektuella funktionsnedsättningar (utvecklingsstörning).
Några tips och råd
Individuellt schema | Elever med Aspergers och högfunktionell autism har ett stort behov av att på ett konkret och överskådligt sätt veta vad de ska göra i skolan. Individuella scheman är därför A och O. |
Anpassa till dagsformen | Viktigt att känna av hur eleven mår och att anpassa efter det. Första prioritet är att eleven ska orka komma till skolan och känna sig trygg där. |
Bygg på elevernas styrkor och intressen | |
Förberedelse | Det är viktigt för eleven att veta vad som ska hända. Många har svårt för förändringar. Skicka mejl till föräldrar. Skriv ner påminnelser och ge till eleven. |
Tydlig kommunikation | Ge både skriftliga och muntliga instruktioner. Visa gärna bilder på det du pratar om. |
Anpassa miljön | Lugn avskild miljö. Egen arbetsplats. Läraren kommer till eleven. Återhämtningstid där man kan ladda batterierna. (dock ingen särskola eller särklass behövs) |
APS | Förkortad arbetsdag kan vara bra. Ta bort vissa ämnen för att eleven ska klara betygen i andra ämnen. |
Pedagogiska hjälpmedel | Alphasmart, dator, daysispelare, hörlurar, kåpor, time timer (utan ljud). |
Stress | Elever med Aspergers får anstränga sig mycket för att klara skolans krav. För många blir det för mycket och de reagerar med utbrott. |
Arbeta med Aspergers | Schemalagd tid för att lära sig mer om sin funktionsnedsättning. Öka medvetenheten. Socialpsykologi. |
Inga läxor | Skapar ofta problem hemma. |
Raster är jobbigt | Raster är ostrukturerat. Personal behöver stödja. Bättre att få vila, lyssna på musik, dator, rita etcetera. |
Maten | Låt eleverna äta i en lugn miljö i matsalen. Många äter specialkost eftersom de bara äter vissa saker, men bör uppmanas att äta det mesta då det är bra med varierad kost för alla. Får sitta vid samma bord varje dag. |
Gymnastiken | Svårt att byta om och duscha med andra. Svårt med lagsport. |
Motivation | Vissa elever har svårt att förstå varför man måste gå i skolan, läsa matte etcetera. Viktigt att motivera och förklara varför. |
Inkluderas i storklass | De elever som vill får gå ut i en vanlig klass och vara med i vissa ämnen eller under en period, tillsammans med en lärare. |
Klassrummet
Ju mer visuell stimulans det finns, desto svårare är det att fokusera och behålla koncentrationen. Därav kommer en pedagogik som gynnar undervisning från tavlan ge en möjlighet till ro och lugn för den med Aspergers eller högfunktionell Autism.
Lite generell fakta om behov för dem med Aspergers & högfunktionell Autism i skolan
[table “7” not found /]
[…] av lugn skolmiljö är påtaglig för den med en dokumenterad högfunktionell diagnos. Dock säger skollagen att alla […]